Mr. P ligger i Göteborgs Konstmuseums sockel vid Götaplatsen – stadens högkulturella centrum. Ett sammanhang som förpliktigar. Eller som man kan välja att ta avstånd ifrån. Konstmuseet ritades av Arvid Bjerke, Sigfrid Ericson, R O Swensson och Ernst Torulf till världsutställningen 1923 och bildade tillsammans med flyglarna entrén till mässområdet som ledde ner mot Korsvägen och vidare till Liseberg. En arkitektur skapad i en samtid med ena benet i den mytiska och historiska världen och det andra i det rationella och moderna projektets framtidstro.
Pontus Fürstenberg, som via sitt giftermål med Göthilda Magnus blev en av de stora konstmecenaterna i Göteborg, har givit namn till restaurangen och har inspirerat till inredningens formvärld. Genomgående klassiska arkitekturelement och materialval; penselstrukna bröstpaneler i en mörkgrön kulör, bardisk av kolmårdsmarmor, kalkstensgolv från Kinnekulle och möbler tillverkade i massivt stål. Stolarna hämtar sin form från kavaletten, skulptörens roterbara arbetsbord, och bordsskivorna med bågformade stativ har klätts med tjockt oxblodsfärgat läder med massiv mässingskant som gavelavslut.
”Mr. P blir en konstant i staden som man kan söka sig till för isolation och skydd mot omvärldens föränderlighet.”
Restaurangen har en invändig entré mot Konstmuseet och blir också dess förlängda del genom de reproduktioner i storformat som visar upp delar av Fürstenbergs rika samling av 1800- talets stora svenska konstnärer. Huvudentrén som vänder sig mot Götaplatsen är restaurangens enda ljusinsläpp, vilket håller rummet relativt opåverkat från skiftningar i årstid och ljus. Mr. P blir en konstant i staden som man kan söka sig till för isolation och skydd mot omvärldens föränderlighet.