OKIDOKI REKRYTERAR JANICA WIKLANDER SOM NY VD

Janica Wiklander, Foto: Linnea Sundemo

OKIDOKI rekryterar Janica Wiklander i rollen som ny VD för bolaget. Rekryteringen ingår i satsningen för att bli ett av de stora arkitektföretagen. Janica Wiklander tar med sig erfarenheten av större arkitektkontor med bakgrund senast som kontorschef på Tengbom i Göteborg. Nu innebär uppdraget som VD att bygga en bättre, snyggare och roligare värld på OKIDOKI.

– OKIDOKI har både ett starkt designvarumärke men har också fortsatt att visa att arkitekturen har kraft och mod att flytta gränser. Som arkitekt passar det mig bra då jag är både en affärsmässig organisatör och brinner för samhällsfrågor, säger Janica Wiklander tillträdande VD på OKIDOKI.

Sedan starten 2006 i Göteborg arbetar OKIDOKI med arkitekturens hela skala från stadsutveckling till inredningar och bolaget har varit vuxit under hela perioden. 2016 startades kontoret i Stockholm och den tillträdande VD:s uppdrag innebär även att fortsätta utveckla affären på Stockholmsmarknaden – där minst hälften av Sveriges arkitektuppdrag finns.

– En av Janicas fördelar är just att hon är hemma på båda våra huvudmarknader Stockholm och Göteborg med affärsnätverk på båda ställena. Det gör henne unik i konkurrensen med andra kandidater, säger Rickard Stark marknadschef och grundare på OKIDOKI.

Restaurang Tyska Bron i Göteborg.

Företaget har satsat mycket på professionalisering, varumärke och arbetar numera i studios med separata affärsområden ledda av områdeschefer. Arkitektbranschen utvecklas och OKIDOKI behöver som alla andra bolag anpassa sig till den nya verkligheten. Tillträdande VD kommer in i ett läge där företaget är redo för att ta nästa steg och med ett tydligt uppdrag om att med relevans växa inom samtliga affärsområden.

– Pandemin fick så klart även oss att ta oss en funderare om hur vi bäst utvecklar bolaget. Slutsatsen är att vi tycker att det är helt rätt läge att satsa nu, just på grund av Corona, säger Fredrik Hansson grundare och försäljningschef på OKIDOKI.

OKIDOKI har utmärkt sig de senaste åren med projekt i olika skalor och en av styrkorna är just att arbeta både med moral och designfrågor i uppdragen. Massivträprojektet Notuddsparken på Öster Mälarstrand i Västerås är ett typiskt OKIDOKI-projekt på flera sätt då det förenar arkitektur med samhällsutmaningar och gör en lösning som även fungerar kommersiellt. Här har bl.a. den sociala bostadslösningen 5%-modellen utvecklats ihop med Bright living. Den innebär i korthet att 5% av bostadsrätterna säljs med rabatt till Stadsmissionen som i sin tur rekryterar bostadslösa lägenheterna. 

– Roligast är nog att komma till ett bolag med en så tydlig idé om att arbeta mot ett varumärke. OKIODOKI kvantifierar det egna arbetet med arbetsverktyget ”Moral och design” i syfte att leva upp till varumärket i alla projekt. Det tycker jag känns superspännande och jag tror att det är högaktuellt, säger Janica Wiklander tillträdande VD. 

Notuddsparken vid Öster Mälarstrand i Västerås.

Janica Wiklander är arkitekt, landskapsarkitekt och ljusdesigner. Hon kommer närmast från Tengbomgruppen som kontorschef där hon sitter med i koncernledningen. Dessförinnan en ledande roll inom ÅF Lightning och var tidigare del av teamet som byggt upp och utvecklat företaget Ljusarkitektur AB. Janica Wiklander tillträder sin nya tjänst som VD för OKIDOKI i november 2020.

Du har många års erfarenhet från olika roller inom branschen och detta är din första VD-roll. Hur känns det?
– Jag tycker det känns fantastiskt roligt att få ta helhetsansvaret, allt från ax till limpa, men även få jobba med kundrelationer, projekt och driva verksamhetsutveckling. Jag brukar jobba väldigt kundfokuserat tillsammans med mina team och tror att jag med min erfarenhet har en bred baskompetens som förhoppningsvis hjälper att fatta kloka beslut framåt.

Varför Okidoki?
Det sägs att en framgångsrik affärsman ofta går klädd i en kostym av det snitt som var på modet då hens karriär stod på topp. Och det är lätt att bli ”fat and happy” inte minst som svenskt arkitektkontor som fastnat i vinkelvolten efter den svenska storhetstiden modernismen. Kort och gott är det den gamla punkaren i mig som attraheras av kombinationen moral och design, ett starkt patos i samhällsfrågor och ett starkt entreprenörskap. Det är OKIDOKI som passar med ”generation Greta” och det kommer att vara avgörande för att ta hem marknadsandelar i framtiden.

Är det inte riskabelt att byta jobb nu när allt är så osäkert?
– Som jag ser det är det helt rätt tid att komma in i bolaget. Pandemin har ju ställt en hel värld på ända och är ju ett sällan skådat undantag men jag tror mycket på det här företaget. Så jag tackar för förtroendet att få möjlighet att utifrån min erfarenhet från olika bolag i branschen komplettera teamet.

Vad är det första du ska göra när du tillträder?
– För att göra mitt jobb på ett bra sätt är det naturligtvis viktigt att jag i lugn takt lär känna verksamheten, dess kompetenser och individer på djupet. Både verksamheten i stort och sedan gå djupare med ledningsgruppen, kontorschefer och övriga ledare.

Hur ser ditt ledarskap ut?
– Att leda är för mig att stötta, att utmana och fira både sådant vi lyckas med men även att fira det vi lyckas mindre bra med och lär oss av längs vägen. Engagemang byggs genom att få inspel och tillsammans hitta vägen framåt, för smartaste personen i rummet är ”rummet”. Min erfarenhet av att leda högpresterande team och driva verksamhetsutveckling är att dit kommer du som ledare med tillit, engagemang och en stor portion självinsikt. Även om rollen som VD på OKIDOKI är ny är jag trygg utifrån min erfarenhet och ser fram emot balansen mellan det strategiska och det operativa, där i vardagen – där magin skapas.

Vad är ditt och Okidokis drömprojekt?
– Okidokis absoluta styrka ligger i gränssnittet mellan design och samhällsfrågor. Därför tror jag att ett vettigt förtätningsprojekt i förorten hade passat oss bra, lite grann som 2018 års tävlingsvinst om Nya Rinkebyskolan. Och på temat transformation, och med devisen”Never waste a good crisis” hade ett återbruk av en befintlig byggnad med tillägg i trä och nytt program i ny socioekonomiskt kontext varit intressant. Inte minst då affären under affärsområdet kommersiella fastigheter hade här förändrats mycket av pandemin.

När börjar du på OKIDOKI?
– Jag börjar min nya tjänst den 17 november.

 VÄLKOMMEN TILL OKIDOKI JANICA!