Ligger Röda Huset i epicentrum av Sthlm, Sverige, Världen? Är Sergels torg sinnebilden av modernistisk urbanitet? Är den nya paviljongen ritad av Marge Arkitekter redan nu en ikonisk byggnad? Är Hampus Thunholm Sveriges mest progressiva bartender? Svaret är ja på allt. För att skapa en inredning och grafisk identitet som svarar upp mot frågeställningarna satte vi samman ett team av Sveriges bästa kreatörer och hantverkare under ledning av Fredrik Hansson, arkitekt och medgrundare av Okidoki.
Relationen mellan natur och kultur är ett klassiskt tema och grundläggande för krögaren Hampus Thunholms mat- & dryckesfilosofi. Allt från golv, väggar och tak till bord, stolar, ljuskronor, belysning, bardisk och menyer har tolkats utifrån temat för att skapa en totalupplevelse av rummet, maten och drycken. Drinkar gjorda på picklade fläderbär från Gärdet eller nästan fryst fjällfil med akvavit paras med glasskulpturer som munblåsts mot älgben och ingjutna torkade blommor i bordsskivorna. "Vi har tagit till oss av traditioner och nu blickar vi framåt", säger Hampus Thunholm och vi hade inte kunnat säga det bättre själva.
Fredrik Hansson är en av grundarna av Okidoki och har som kreativ ledare och arkitekt stått bakom inredningen av flera av landets främsta restauranger och barer. Hillenberg, Toso och Tavolo för att nämna några få. Guldstolen för SK Mat & Människor om vi ska nämna bara en till.
Röda Huset är Hampus Thunholm och Hampus Thunholm är cocktails. På Röda Huset står således drinkarna i centrum. Hampus använder sig av många olika tekniker men lyfter fram råvaran som det viktigaste.
– Alla råvaror på vår cocktaillista har vi antingen plockat själva eller köpt från någon vi känner väl. Flädern i ”Fläderbär & Rödbeta” är till exempel plockat från ett fint träd vid Stadion här i Stockholm.
De två senaste åren har Hampus Thunholm blivit utsedd till Sveriges bästa bartender vid Bartenders Choice Awards. Samtidigt har Hampus också hunnit med att lyfta cocktailnivån på flera av Stureplansgruppens inrättningar. Före samarbetet med Stureplangruppen och Röda Huset så har Hampus arbetat på en rad namnkunniga ställen som Djuret, Shibumi och inte minst Fäviken.
Erika Kristofersson Bredbergs skulpturer i glas är präglade av hennes uppväxt i en liten by utanför Örnsköldsvik, i ett hem med intresse för politik, humor och med skogen som lekplats. Erikas första kontakt med konst var omslagen på vinylskivor och hennes pappas samling av Modesty Blaise-tidningar. Hon är skolad i en mansdominerad glasindustrivärld där det finns tydliga hierarkier och tekniska aspekter kring görandet.
– Jag är otroligt stolt över min tekniska kunskap men jag försöker bryta mig loss från synen på traditionellt glas. Jag gillar en tydlig kommunikation med betraktaren av mina verk som ofta kännetecknas av humor och satir. En slags reflektion över vår samtid.
Både människa och maskin spelar stor roll i Sami Kallios design då han kombinerar moderna metoder för industriell tillverkning med handgjorda tekniker. Resultatet är en uppfriskande balans mellan dåtid och nutid.
– Att jobba handgripligen med produkten är viktigt för mig. Det är i verkstaden allt händer. Jag bygger ofta min design på en traditionell och funktionell grund, men försöker alltid lägga till något extra för att skapa något nytt.