Inredning

Roppongi

Bakom två svarta glasdörrar på det livliga Kungstorget i Göteborg bildar japansk street food, traditionell hantverkskultur och modern europeisk lyx en oemotståndlig treenighet. Kontrasten mellan det öppna ljusa torget utanför och den djupröda dramatiska insidan på den nyöppnade restaurangen Roppongi skapar känslan av att ha klivit in på en hemlig restaurang på en bakgata i Tokyo. Menyn fokuserar på ramen, gyoza och yakitorispett och drinkar utöver det vanliga. Okidoki har specialritat inredningen och vår kommunikationsbyrå Atelier har tagit fram den grafiska identiteten.

– Hela upplevelsen är designad för att kommunicera med alla fem sinnen från ögonblicket du kliver innanför dörren. I entrén möts du av knastret från ett traditionellt japanskt grusat golv, i taket hänger ljussatta sirliga textiler och i mitten av lokalen utgör köket med sin öppna yakitori-grill kärnan för hela upplevelsen. Samtidigt dras handen till de grovputsade väggarna och den handhuggna stenen, som återfinns både i baren i det stora handfatet utanför toaletterna. Ett besök på Roppongi ska vara en 100% taktil upplevelse, berättar Hanna Bolin, inredningschef på Okidoki.

Redan tidigt i projektet sattes inredningsvisionen att kombinera japansk hantverkskultur med modern lyx. Den klassiskt japanska djupröda, från början sprungen ur den mineralen cinnober, har kombinerats med exklusiva mässingsdetaljer och omväxlande ljusa och mörka träslag. De böljande högblanka sittbåsen skapar egna små öar för förtroliga samtal, med bordskivor handmarmorerade av dekormålaren Håkan Engström. Det unika golvet består av blanka plattor och överdimensionerade fogar fyllda med grovt bruk.

Ateliers arbete med den grafiska identiteten har skett parallellt med inredningsprocessen, och har innefattat allt logotyper, sigill och skyltar till menyer och personalkläder.

– Hela det visuella uttrycket är en mix av traditionella japanska hantverkstraditioner som sashiko, shibori och papperskonst och Tokyos stimmiga undergroundkultur. Genom att mixa den japanska teckenvärlden med den latinska, och jobba med lager på lager hittade vi ett gemensamt uttryck för en stimmig, genuin och lyxig upplevelse, berättar Johanna Berg, art director på Atelier.

Restaurangens namn hämtar sin inspiration från det bar- och nattklubbstäta området med samma namn i i Tokyo. Roppongi betyder “de sex träden” på japanska, vilket plockats upp både i logotypens i med antydan till rötter och krona, och i sigillet där den trädliknande bokstaven upprepas sex gånger. De återkommande illustrationerna är designade med kalligrafins handmålade hantverkskänsla i åtanke, medan det kaxiga bildmanéret representerar det samtida nattklubbslivet.

Tack till Mugi och Sebastian Örgrev på Roppongi för kul och utmanade uppdrag och till Wallenstam med Marie Taberman i spetsen för gott samarbete. Och ett extra tack till Erik Asplund och John Dring på LSI Group, Lina Denne och Marcus Persson på Kreativ Teknik och Martin Oskarsson på YLLW.

Grymt utfört av Okidokis egna medarbetare Hanna Bolin, Fredrik Hansson, Amanda Rydenstam, Malin Mattsson, Lisa Wingård och Johanna Berg.

Vill du veta mer om hur Okidoki arbetar med inredning och strategisk kommunikation? Hör av dig till Hanna Bolin, hanna.bolin@okidokiarkitekter.se, 0735-132650 eller Fredrik Hansson VD fredrik@okidokiarkitekter.se 0704-544 662

Är du intresserad av att höra mer? Kontakta Hanna Bolin, studiochef Inredning, hanna.bolin@okidokiarkitekter.se, 0735-132650