SK Mat & Människor

Det finns mängder med uttalade och outtalade regler som man måste förhålla sig till vid ett restaurangbesök. Speciellt vid besök på en stjärnkrog, d.v.s. en restaurang med stjärna i Guide Michelin. En guidebok som ursprungligen skapades av däcktillverkaren Michelin; de tyckte att folk använde sina bilar för sällan och därmed slet för lite på sina däck. Guiden är fransk i sitt ursprung och den moderna krogens inramning och spelregler likaså. Ett parförhållande som präglat bilden av hur en "fin" restaurang bör se ut, hur maten presenteras samt vilka sociala koder som bör gälla. En social konstruktion som likt övriga i samhället förändras i takt med tiden.

Vid 2000-talets början skedde en stor förändring i beteendemönster hos restaurangbesökarna. Detta skapade ett glapp mellan de sociala system och produkter som finkrogarna erbjöd och det som gästen efterfrågade. SK Mat & Människor är sprungen ur detta glapp och tar sikte på att rensa bort många av de manér och koder som är förbundna med den traditionella restaurangritualen. Varför kan inte vinflaskan stå på bordet? Vilken är kockens roll i samspelet med gästen? Vad symboliserar den vita duken och hur bör gästen tilltalas idag? Efter drygt tio år med stjärna i Guide Michelin kände Stefan Karlsson att "Stjärnkrogen" stod honom upp i halsen och att han ville starta om från grunden. Tillbaka till smakerna, det svenska matarvet och glädjen i att äta en god måltid tillsammans.

Matlagaren är placerad i centrum och alla sitter "som i ett kök" i enkla stålmöbler klädda i linsadelgjord. Golv och väggar är rikt och lekfullt dekorerade i icke figurativa mönster och foder. Smygar och nischer har givits vulgariserade varianter av listverkens traditionella uppbyggnad och form. Arkitektur som en stillsam lek med de koder och förväntningar som finns inför ett restaurangbesök.

Okidokis inredning för SK Mat & Människor belönades 2014 med Guldstolen.
”Okidoki har lagt tröttsam storytelling åt sidan till förmån för lyx utan överdåd och gedigna, bekanta material som kommit till användning i oprövade sammanhang” Ur juryns motivering. Vinnare av Guldstolen 2014.